Asociatia Nationala pentru Arte Vizuale Contemporane (ANAV)
va invita vineri, 20 oct 2017, ora 19.00, in spatiul cultural Gallery (str Leonida nr. 9-11) la vernisajul expoziției de fotografie intitulat “The Naked Nude” – Cristian CRISBASAN.

Motto:
“Camera (foto) poate reprezenta carnea atit de superb incit, daca as fi indraznit, n-as fi fotografiat niciodata o figura fara sa-i cer acelei persoane sa se dezbrace complet”, (George Bernard Shaw)

“Trupul exprima intotdeauna spiritul al carui invelis este. Si pentru cine stie sa vada, nudul ofera cel mai bogat inteles” (Auguste Rodin)

“Modelul viu, trupul gol al unei femei, este locul privilegiat al simtirii… dar si al intrebarilor. Modelul trebuie sa te marcheze si sa trezeasca in tine emotii pe care la rindul tau trebuie sa le exprimi” (Henri Matisse)

“Cind o sa respectam cu adevarat nudul nu o sa mai avem nici o rusine fata de acesta” (Robert Henri).

“Nuditatea feminina este mai inteleapta decit invataturile filozofului” (Max Ernst)

The Naked Nude

Reprezentarea si perceptia nudului in arta a fost pentru multe secole o victorie a fictiunii asupra realitatii. O dominatie a tehnicii (de mestesug) asupra conceptului si emotiei autentice, a canonului si sablonului anatomic clasic asupra identitatii expresiei unice individuale. Un despotism al unei morale exterioare creatiei asupa libertatii si suveranitatii creatorului. O cenzura operata de prejudecati si tabu-uri asupra firescului starii naturale a omului: nuditatea.

In lucrarea sa din 1956 “Nudul: un studiu al formei ideale”, criticul de arta Kenneth Clark sustinea ca singura forma de nuditate acceptabila pentru “reprezentarea artistica” era nudul “civilizat”, idealizat, implicit, cenzurat, canonizat, inofensiv si sigur din punct de vedere al moralei sociale – un nud aseptic, uniformizat, curatat de orice sugestii explicit identitare, erotice, sexuale sau psihologice.
Aproape 60 de ani mai tirziu, in 2012, criticul de arta Frances Borzello, in lucrarea sa “The Naked Nude” (“Nudul dezbracat”), radiografia discrepanta flagranta dintre nudul traditional, clasic si idealizat al lui Clark (asa numitul fine-art nude) si realitatea inconfortabila a reprezentarii trupului uman gol din creatia contemporana, incepind cu a doua jumatate a secolului 20 si in primul deceniu al secolului 21.
Borzello constata ca pur si simplu definitia “nudului acceptabil social” al lui Clark nu mai corespunde deloc stadiului la care a evoluat azi reprezentarea nuditatii umane.
Noua viziune propune un nud dezbracat crud, dar onest, de toate cliseele estetice si morale ale canonului clasic (atit in forma cit si in continut) – o nuditate bruta, naturala si fireasca ce provoaca, intriga si pune intrebari inconfortabile.
Brut, direct, asumat, viu, natural si mai subtil, “noul nud” afirma si pune in dezbatere libertatea de expresie si exprimare, creeaza controverse si se comporta incitant.
Este vorba de evadarea omului gol, imperfect, dar viu, real si cu o identitate clara din statuia rece a nudului clasic inofensiv, dar lipsit de personalitate.
Noul nud afirma recistigarea dreptului la exceptie, la identitatea individualitatii, eliberind exprimarea de sine – directa sau mediata de creatorul-autor.
Accentul se muta de pe forma anatomica utopica (canonizata tehnic pina la o perfectiune rece, impersonala), pe starea psihologica de nud, pe infintele variatiuni ale modului in care identitati umane diferite anima o anatomie naturala prin expresii autentice si unice.
Noul nud – “the naked nude” – este personalizat, individualizat, asumat voyeuristic si exhibitionist si devine un instrument de exprimare a celor mai diferite identitati, emotii, sentimente si trairi umane.
Astfel, el devine printr-o onestitate de expresie totala cel mai complex, autentic, viu si complet portret uman.

Cristian Crisbasan

Fotograf si jurnalist. Absolvent al Liceului de Arte Plastice “N.N. Tonitza” (Bucuresti – 1987) si al “BBC World Television School” (Bucuresti – 1994).

Autor al albumului de fotografie “Digital Sessions” (2005 – DAAB GmbH, Koln, Germany).

Inclus in antologiile inernationale de fotografie
– “The New Erotic Photography” (2007 – TASCHEN, Los Angeles, USA)
– “NUDE Photography” (2010 – LOFT/FKG, Barcelona, Spain)
– “The Big Book Of Pussy” (2011- TASCHEN, Los Angeles, USA)

Autor al volumelor de proza scurta “Delicte minore sau kitsch-ul nostru cel de toate zilele” (2005) si “Oameni toxici” (2007) – Editura Fundatiei PRO, Bucuresti.

Expozitii personale:
– “VOYEUR” (2009 – The Ark, Bursa Marfurilor Creative);
– “SUREXPOSITIONS 2009” – Intilnirile fotografice internationale (2009 – Timisoara, Muzeul National De Arta;
– “A-Muse” (2010 – ARTMARK Gallery, Art Society, Bucuresti);
– “Paris, etat d’ame” (2014 – ArtYourself Gallery).

Expozitii de grup: Proiectul “11172014” (ianuarie-decembrie 2014 – ArtYourself Gallery);
– “Salonul Fotografului Roman 2014” (“Saptamina Fotografiei din Romania”), Editia 1, Palatul Parlamentului, Bucuresti, 2014.

Lector la festivalul international de fotografie “Vama Sub Lumini de Oscar” (2010-2017).

Premii: “AdPrint Angel 2012” la AdPrint Festival 2012 pentru fotografia de coperta a revistei DECAT O REVISTA, nr.6 “Familia” / vara 2011.

Curator al proiectului on-line IMAGINARIUM – romanian-photography.tumblr.com.

Website
crisbasan.weebly.com
Blog
crisbasan.tumblr.com
crisbasancristian.tumblr.com